Matkakuulumiset Kiinasta
Edellisiin käyntikertoihin verrattuna ilmanlaatu oli tällä kertaa selvästi parempi. Pekingissä hotellin ikkunasta avautui kirkas näkymä aina vuorille saakka, eikä hengitysilma tuoksunut oudolle. Ilman laadun paranemisen kääntöpuoli on, että Kiinassa palellaan. Yritysten aulatilat olivat hyytävän kylmiä ja lämmintä tuli vasta neuvotteluhuoneeseen päästessä. Jopa Shanghaissa hotellin aulabaarissa piti juoda kahvit ulkotakki päällä. Voi kuvitella, että yksityiskodeissa palellaan tänä talvena. Kiina näyttää ottavan tosissaan ilmanlaadun parantamisen. Hiilen käyttöä on rajoitettu selvästi.
Kävin tutustumassa kiinalaisiin automerkkeihin ja pääsin näkemään useammankin tehtaan. Tapasin mm. Geelyn (eQ Kehittyvä Aasia -rahaston suurin sijoituksemme), SAIC:n sekä Great Wall Motorin.
Vierailut autoteollisuusyrityksiin
Tehtaissa silmiinpistävää oli automaation suuri määrä. Joissakin tuotantolinjan kohdissa robotit tekivät kaiken työn. Robottien lisääntyminen teollisuudessa onkin Kiinassa iso trendi, mihin kasvavat palkat ja lisääntyvät laatuvaatimukset ohjaavat. Kiinassa on tällä hetkellä 68 robottia 10 000 työntekijää kohden, vastaavan luvun ollessa Koreassa 631, Saksassa 309 ja Japanissa 303. Robotit lisäävät tuottavuutta ja samalla laatu paranee.
Tutustuessani autoihin niiden laatu ainakin päällisin puolin näytti vertailukelpoiselta vastaaviin länsiautoihin nähden, ja muotoilu oli mielestäni varsin onnistunutta. Ero kymmenen vuoden takaisiin kiinalaisin malleihin on huomattava. Erityisesti Volvon omistajan Geelyn tuottama uusi merkki Lynk & Co teki vaikutuksen muotoilullaan ja laadullaan. Geely on myös tuonut Volvon teknologiaa uusimpiin malleihinsa. Hintaero vastaavaan Volvo-merkillä myytävään autoon on suuri Volvon ollessa yli kaksi kertaa kalliimpi. Geely suunnittelee Lynk & Co -merkin tuomista lähivuosina myös Eurooppaan.
Autoteollisuuden kehitystrendit Kiinassa
Kiinan autoalan kehitystrendit näyttivät olevan samat kuin lännessä. Autoihin lisätään entistä enemmän ajamista avustavia toimintoja, autot yhdistetään internetiin ja yhtiöt kehittelevät kovaa vauhtia sähkö- ja hybridiautoja. Valtio tukee siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin tukiaisilla ja myös pakolla. Valtio velvoittaa valmistajia tuottamaan asteittain enemmän vähäpäästöisiä autoja joka vuosi ja mahdollisesti jo vuonna 2030 perinteisen polttomoottoriauton myynti kielletään kokonaan.
Yritysvierailu rakennusyhtiöön: KWG Property Holding Ltd
Vuosien 2016-2017 aikana tehtyjen kauppojen perusteella yhtiön seuraavien vuosien myynti kasvaa 30-40 prosenttia vuodessa ja tulos samassa tahdissa. Tapaaminen vahvisti käsitystämme, että yhtiö on erittäin laadukas ja pystyy maksamaan lähivuosina korkeaa kasvavaa osinkoa.
Yhteenvetona
Matka Kiinaan avaa aina silmiä. Kiinalaiset ottavat meitä kiinni kovalla vauhdilla. Kiina omaksuu uusia teknologioita nopeasti ja uutta innovoidaan kiihtyvällä tahdilla. Kiina on jo ohittanut Japanin tehdyissä patenttihakemuksissa. Vaikka Kiinan virallisiin BKT-lukuihin pitää suhtautua varauksella, näyttää siltä, että kasvu on kiihtynyt viime vuonna. Kiinalaisten yritysten tulokset kasvoivat viime vuonna lähes 30 prosenttia, ja kuluvalle vuodelle odotetaan jopa tätä korkeampaa tuloskasvua. Vahva tuloskasvu tekee Kiinan osakemarkkinoista mielenkiintoisen sijoituskohteen, ja Kiina onkin tällä hetkellä suurin sijoituksemme kehittyvien osakemarkkinoiden joukossa.
Jukka-Pekka Leppä, Salkunhoitaja, kehittyvät osakemarkkinat
eQ:n osakerahastoista Kiinan markkinoille sijoittaa esimerkiksi eQ Kehittyvät Markkinat osinko, eQ Kehittyvät Markkinat Pienyhtiö sekä eQ Kehittyvä Aasia rahastot. Rahastojen viimeiset kuulumiset löydät rahastojen kuukausikatsauksista.